I forrige uke fikk vi testet ut en aktivitet fra prosjektet Ruritage: Mini-landskap, utviklet av University of Plymouth. Vi fikk med oss 4. trinn på Husabø skole og gikk til et område kalt Varberg. Dette er en av fire fjelltopper rundt Egersund by, og området er flittig brukt av lokale innbyggere og skoler. På toppen av fjellet er det et gammelt tårn / antenne som en gang ble brukt til fjernsynssignaler. Under andre verdenskrig brukte nazistene Varberg som utsiktspunkt, og de bygde en intrikat labyrint av tunneler inne i fjellet. I dag er det en tursti rundt Varberg, og skolene bruker dette området til naturstudier og fritidsaktiviteter. Alle mennesker nær Egersund har et forhold til Varberg.Hver gruppe barn fikk en sirkel av tau som de skulle lage sitt mini-landskap innenfor. Vi brukte litt tid på å se på området og elevene beskrev muntlig hva de så. Så ble de delt inn i grupper på 4 og 5, og de begynte å jobbe. Oppgaven var motiverende, og barna samarbeidet godt. Resultatet ble flere velbygde mini-Varberg.Å bruke flere sanser og være ute er en ekstra motivasjon for 10-åringer. Barna var veldig oppmerksomme på instruksjonene, og de var nøye med å legge til så mange detaljer som mulig i produktet. Å sette ord på det du ser gjør deg mer bevisst på landskapet du har rundt deg