lokalitet

Flekkefjordbanen

58°17’40.663”N 6°40’1.279”E

Flekkefjordbanen – sykling på skinner

Gammel jernbane, tre timers dresin sykkeltur

Hvordan komme dit?

Utgangspunktet for denne historiske jernbaneopplevelsen er ved Flekkefjord busstasjon. Sykling på skinner passer for hele familien. Husk å ta med nok varme klær på turen; det kan bli litt kaldt inne i tunnelene.

Varighet: ca 3 timer
Turene starter kl. 1200 og kl 1600 i sesongen
Sesongen varer fra 1 mai til 30 september.

What Three Words

Kultur og historie

Skinnesykling eller sykling på skinner med dressin er en flott måte å oppleve dette dramatiske landskapet man finner her nord for Flekkefjord.  Denne 17 kilometer lange sykkelturen tar deg fra Flekkefjord og til Sira gjennom 17 tunneler. Turen byr på mange flotte steinmurer og steinarbeider, tunneller, broer mm til den flotte naturopplevelser.

Flekkefjordbanen omfattet opprinnelig strekningen mellom Flekkefjord til Egersund og var en forlengelse av Jærbanen som gikk mellom Egersund og Stavanger og som åpnet i 1878. Arbeidet med Flekkefjordbanen startet i 1897 og ble ferdig 7 år senere, i 1904. Det kunne da gå direktetog mellom Stavanger og Flekkefjord. Flekkefjordbanen hadde da 47 tunneler, var omtrent 7 mil lang, kostet 7 millioner kroner å bygge og krevde 7 arbeideres liv.

Sørlandsbanen, som er en sammenkobling av flere lokale jernbanestrekninger mellom Stavanger og Oslo, medførte store endringer da den ble bygget. Etter åpningen av Sørlandsbanen i 1944, ble strekningen mellom Egersund og Sira en del av Sørlandsbanen mens Flekkefjordbanen nå omfattet strekningen mellom Sira og Flekkefjord.

Strekningen Sira til Flekkefjord fikk mindre og mindre betydning med årene, noe som resulterte i at Flekkefjordbanen ble lagt ned 1. januar 1991. Alle stasjonsbygningene langs Flekkefjordbanen ble tegnet av Paul Armin Due (f. 1870-1926) – et stort navn i norsk arkitekturhistorie. Det ble bygd 8 stasjonsbygninger, men i alt hadde banen 11 stoppesteder og 5 vanntårn. Tre stasjonsbygninger langs den opprinnelige strekningen er bevart i dag, samt et vanntårn på Flikkeid. I 2015 ble Flekkefjordbanen fredet av Riksantikvaren. Dette omfatter stasjonsbygningen, lokomotivstallen og vanntårnet med tilhørende sporforbindelser.

Banen er fortsatt intakt den dag i dag, utenom endringene på stasjonsområdet ved Flekkefjord. I dag kan man sykle på skinnen ved bruk av dresinsykler langs den nedlagte banen mellom Sira og Flekkefjord. Banen er 17 km lang med 17 tuneller. Den lengste tunellen er Ravnejuvet tunnel som er 1174 meter lang og var en periode Nord-Europas lengste jernbanetunnel. Turen går gjennom et flott terreng med mye kontraster og stupbratte fjellsider.

Geologi

Bergartene i området rundt Flekkefjord er noen av de eldste i Sør-Norge – mer enn 1.6 milliarder år gamle. Tykke sekvenser med sedimenter som formet en gammel havbunn ble omdannet til lagdelte gneiser når de ble tvunget dypt ned under jordoverflaten. Disse lagdelte bergartene ble intrudert av steinsmelte som størknet og ble til granitt.

For omtrent en milliard år siden var Sør-Norge en del av en stor fjellkjede som lignet på dagens Himalaya. På dette tidspunktet var alle kontinentene på jorden samlet i et stort superkontinent, kalt Rodinia.

Fjellkjeder dannes når kontinenter og plater kolliderer og presses sammen. Bergartene på overflaten blir presset opp for å danne fjell, mens dyptliggende bergarter blir presset ned for å danne røttene til fjellkjeden. Den gamle fjellkjeden som befant seg her, den svekonorvegiske fjellkjeden, strakte seg til over deler av Canada (som da var lokalisert i nærheten av det som var Norge på Rodinia). Bergartene rundt Flekkefjord utgjør røttene til fjellkjeden som en gang lå her. Røttene til Himalaya ser slik ut – men disse ligger enda titalls kilometer under fjelltopper og er ti ganger varmere enn kokende vann!

Berggrunnen her er ikke bare veldig gammel – den har også reist en lang vei. Da den var en del av Rodinia (for en milliard år siden), lå Sør-Norge tett på ekvator. Kontinentet som Norge var en del av, beveget seg mot sør og lå for 400 millioner år senere omtrent på samme plass som Australia ligger i dag. På den lange og sakte reisen som så fulgte nordover, krysset den på nytt ekvator. Dette betyr at berggrunnen under dine føtter har reist fra ekvator til 60° sør og i dag befinner den seg på 58° nord!

Nyt denne sykkelturen!

 

Bilder fra Flekkefjordbanen

Book an activity related to this location

Download our brochure of all localities

All Magma Geopark locations: