Søk etter stikkord eller emner i magmageopark.no

Seks steinbruer verdt å besøke i Egersund

Har du lyst til å oppleve kulturhistorie, landskap og godt håndverk på samme tur? Disse seks steinbruene er fine stopp for både barnefamilier, turgåere og nysgjerrige reisende. Du kan besøke dem enkeltvis eller gjøre det til en liten runde.

De fleste av broene er bygd med buer, en av historiens mest robuste konstruksjonsmetoder. Hver stein er lagt i spenn mot de andre, og vekten fordeles jevnt ned i fundamentet. Nettopp derfor står broene fortsatt støtt, selv uten mørtel, og har tålt både vær, tid og tunge lass.

For folk som levde her for hundre og flere hundre år siden, var steinbruene viktige ferdselsårer. De knyttet bygder sammen, ga trygg passasje i et kupert landskap og gjorde handel mulig. I dag står broene igjen som små kulturminner. Uttrykksfulle spor etter hverdagsliv og reiser gjennom Dalane før moderne veier kom til.

Svalestad bru – Helleland

Svalestad bru, Helleland. Foto: Arne Ove Østebrøt.
Foto: Arne Ove Østebrøt
Foto: Arne Ove Østebrøt

Steinbrua Svalestad bru ble bygget i forbindelse med Den vestlandske hovedvei i 1842. Brua har 3 hvelv og ligger i Helleland gamle sentrum, ved E39. Lengden er 34,1 meter og bredden 5,2 meter. Øverst løper det et rekkverk i støpejern. Broen var del av hovedveinettet helt fram til 1960.

Sokkatjønn bru

Foto: Arne Ove Østebrøt
Foto: Arne Ove Østebrøt

Sokkatjønn bru går over Slettebøelva, mellom Slettebø og Kjelland, og er et kulturminne i Eigersund. Før brua kom på plass var dette et vadested. Det sies at den fikk navnet sitt fordi elva i gamle dager ble kalt «Sokkatjønn», fordi folk på vei til kirke tok på seg sokkene der, etter at de hadde vadet over elva.

Brua er oppført i 1841/1842 som ei steinhvelvbru med tre hvelv, murt i naturstein. Denne brua ble bygget som del av Vestlandske hovedvei mellom Kristiansand og Stavanger. Senere ble brua en del av Riksvei 9, der ny bru ble tatt i bruk 1957. Brua er bevart i tilknytning til en rasteplass ved fv 426, Krossmoveien. Sokkatjønn bru har en lengde på 26,5 meter, og en bredde på totalt 5,3 meter. Kjørebanen måler 4,3 meter.

Hestvad bru

Foto: Arne Ove Østebrøt

Hestvad bru går over Eieåne der denne springer ut fra Slettebøvannet. Dette er en steinhvelvbru med seks spenn. Den ble bygget av Andreas Aanensen i 1851 som en del av forbindelsen mellom Egersund by og Vestlandske Hovedvei. Hestvad bru var i bruk som kjøreveg til 1980. Da sto det en ny betongbru oppstrøms den gamle steinhvelvbrua ferdig. Etter det har Hestvad bru fungert som gang- og sykkelvei.

Nese bru

Foto: Arne Ove Østebrøt

Steinbru fra 1900 med to hvelv som ligger ca. 2 km vest-sørvest for Krossmoen, i nærheten av Klungland. Nese bru er enda et synlig tegn i Dalane på rester av Den Vestlandske Hovedvei, som var den første systematisk planlagte kjøreveien mellom Stavanger og Oslo.


Litla Klopp

Foto: Arne Ove Østebrøt
Foto: Arne Ove Østebrøt

Litla Klopp bru ble bygget i flere runder, første gang trolig en gang på 1700-tallet. Man antar at dette er en av Rogalands eldste bruer. Det ligger også ytterligere to små bruer like i nærheten. Litla Klopp finner du ved fv. 44 i Stapnes, ca 20 km fra Egersund. Her ligger også et lite restaurert kvernhus fra ca. 1860.

Terland Klopp – Helleland

Foto: Arne Ove Østebrøt

Sist, men ikke minst har vi Terland Klopp – Nordens best bevarte steinhellebro. Denne 60 meter lange steinbrua er Nordens største og best bevarte i sitt slag. Med sine 21 lysåpninger med steinheller over er den et imponerende syn. Den ligger i Gyadalen ved fv. 42 ca. 15 km fra Egersund sentrum. Her kan du lese mer om den.

Praktisk informasjon