Søk etter stikkord eller emner i magmageopark.no
Add your offcanvas content in here

Prosjekter

Prosjekter

Aktive prosjekter

ArcticHubs-prosjektet

Magma Geopark er partner i The ArcticHubs-prosjektet  https://projects.luke.fi/arctichubs/(H2020 European støttet) som er et ambisiøst, tverrfaglig internasjonalt samarbeids prosjekt, tar sikte på å forske på praktiske løsninger for å hjelpe til med å møte de store utfordringene vi står ovenfor i Arktis. #ArcticHubs sine utfordringer kan ligge i en kombinasjon av økonomiske aktiviteter eller i en hovednæring der utfordringene med lokale ressurser og arealbruk som #Arctic står ovenfor, er akutte.
Du bor i en av dem! Magma-områder er #hub for #turisme #fiskeoppdrett #akvakultur og #gruvedrift 
Publisert 21/01/2022
 

God mottakelse av Magmas klokkesteinsprosjekt

Tidligere November var Gjermund Kolltveit på en forskningskonferanse i Berlin med en plakatpresentasjon om Magmas klokkesteinsprosjekt. Det 11. symposiet til ISGMA (International Study Group on Music Archaeology) samlet musikkarkeologer fra hele verden. Noen forskere deltok digitalt, men forbausende mange var fysisk til stede ved Humboldt Forum i sentrum av den tyske hovedstaden. Foruten plakatpresentasjoner inneholdt konferansen innlegg om nye funn og nye tolkninger, workshoper og konserter. 

Plakaten med tittelen «Klokkesteiner.no – Geology meets culture history in online documentation of ringing stones» ble plassert synlig, på døra inn til konferansesalen. I tillegg til tekst og bilder, viste plakaten den visuelle oppbyggingen av nettsiden. 

Under den muntlige presentasjonen viste Kolltveit hvordan nettsiden er bygd opp, og spilte av et videopptak fra «Syngaren» ved Nedre Åmdal i Eigersund. Det er en av klokkesteinene med spektakulær klang, noe som vakte stor begeistring. Plakaten og presentasjonen ble svært godt mottatt.

Nettsiden klokkesteiner.no (teknisk sett en link til en underside av Magmas nettside) er nå operativ med norsk og engelsk tekst. Steinene legges inn fortløpende i løpet av høst- og vintermånedene. Til nå har vi over hundre steiner på lista. Mange er allerede dokumentert, og andre vil vi ta i løpet av vintermånedene, hvis ikke snø og kulde vil det annerledes … Til våren planlegger vi et lanseringsarrangement. Følg med!

Publisert 06/12/2021

Kunstprogrammet The Tide is Changing

Et kunstprogram, som undersøker sammenkoblingen mellom tidevann, industri og mennesker!

Kunstprogrammet The Tide is Changing undersøker sammenkoblingen mellom tidevann, industri og mennesker. Det har blitt til i samrbeid mellom kurator Ida Højgaard og oppdragsgiver Eigersund Næring og Havn og Magma UNESCO Global Geopark som har til formål å beskytte, formidle og understøtte områdets geologiske arv og mangfoldighet. Kunstprogrammet utspringer av et felles ønske om å løfte kunsten i regionen og å arbeide med kunst som et satsningsområde for å tilby unike natur- og kulturopplevelser for både lokale og besøkende gjester. Nye offentlige kunstverk skal åpne opp for nye spørsmål, refleksjoner og perspektiver på hvordan vi kan leve i samsvar med naturen og gjøre flere mennesker engasjerte i nordisk geologi og samtidskunst.Kunstprogrammet er en 3-årig plan, som setter rammen for hvordan kunstnere kan arbeide med kunst i tidevannslandskapet og i utviklingen av miljøvennlige sjøområder. I 2020 ble det nedsatt et kunstutvalg, bestående av ni medlemmer med representanter fra de lokale offentlige myndigheter, Dalane Folkemuseum, Magma UNESCO Global Geopark, Velferden – Sokndals Scene for Samtidskunst og KAKE.

Tre nordiske kunstnere/kunstner grupper har blitt invitert til å komme med forslag til et stedsspesifikt kunstprosjekt som relaterer til og skaper dialog rundt det unike geologiske landskapet og havneområdet i Egersund i Dalande. Målet med konkurransen er å skaffe forslag til et nytenkende kunstprosjekt, som både kan markere det amfidromiske punktet og forme en fleksibel og attraktiv møteplass, som kan utgjøre et samlende element for geoparken og Dalane-regionen. De innsendte forslag vil bli utstilt i gågata i Egersund i september 2021.

Prosjektet har blitt til i samarbeide med Kunstutvalget for kunstprogrammet, Eigersund Kommune og kurator Ida Højgaard. Prosjektet er støttet av KORO Public Art Norway, Rogaland Fylkeskommune og Eigersund Kommune.

Konkurransen løper til august 2021.
Vinnerforslaget planlegges ferdigstilt i oktober 2023.

Se kunstprogrammet her

Publisert 31/08/2021

ArcticHubs-prosjektet

Et av oppdragene en har som Geopark er å arbeide de 17 UNSDGs på jakt etter felles strategier for å bekjempe klimaendringene.

Prosjektet vil bli koordinert av Natural Research Institute of Finland representert av Dr. Pasi Rautio. ArcticHubs-prosjektet ledes av et konsortium bestående av 21 partnere (en av disse er Magma Geopark) fra 11 land, to land utenfor Europa. 15 av deltakerne er akademiske eller statlige forskningsorganisasjoner, 2 små og mellomstore bedrifter (SMB) og 4 partnere for testing.

ArcticHubs-prosjektet er et ambisiøst, tverrfaglig internasjonalt samarbeid som tar sikte på å utvikle forskningsledede, praksisbaserte løsninger for å imøtekomme de store utfordringer Arktis står i.

Vi har utarbeidet noen #ArcticHubsFacts infografikk for du raskt kan få et innblikk i prosjektets leveranser og mål på prosjektets webside

Bli gjerne med i #ArcticHubs nettverket, abonner på vårt nyhetsbrev!

Link for abonnement: Nyhetsbrev

Publisert 24/05/2021

Geofood er blitt anerkjent som det beste prosjektet 2021 av IGCP!

I løpet av de siste 20 årene har begrepet UNESCO Global Geoparks endret måten geologi og geologisk arv blir sett på av allmennheten. Geologisk arv er ikke lenger begrenset til spesifikke geosites, det har blitt drivkraften bak lokal bærekraftig utvikling, sammen med andre natur- og kulturelle verdier. I denne sammenheng ble GEOfood opprettet som en internasjonal bevegelse som fremmer forbindelsene mellom lokal mat og geologisk arv, slik at disse kan brukes til å styrke bærekraftig utvikling i UNESCOs globale geoparker. GEOfood har som mål å øke bevisstheten om geologisk arv og dens tilknytning til lokal matproduksjon og folks levebrød. GEOfood-produkter er merket for å gjøre forbrukerne oppmerksomme på den sterke sammenhengen mellom matproduksjon og geologisk mangfold. Dette prosjektet foreslår en vitenskapelig tilnærming til GEOfood, med utgangspunkt i sammenhengen mellom geologisk arv, geo mangfold, økosystemtjenester, matproduksjon og bærekraftig utvikling. Basert på dette studiet vil prosjektet etablere metoder for GEOfood-vurdering, implementering og resultater. Det vil bli laget prosedyrer, retningslinjer, trykte materialer og andre verktøy for å implementere konseptet i mer enn 26 områder rundt om i verden. Resultatene vil deretter bli analysert og spredt i det vitenskapelige samfunnet så vel som i de internasjonale nettverkene til UNESCO Global Geopark.

Prosjektet «GEOfood for bærekraftig utvikling i UNESCOs globale geoparker» -prosjekt mottok IGCPs Council «Special Award»

Publisert 16/03/2021

Nytt prosjekt med fokus på undervisning, UNSDGs om GEOfood

GEOfoodEDU er et toårig prosjekt, finansiert av NORA (Nordic Atlantic Cooperation). NORA er en mellomstatlig organisasjon under det regionale samarbeidsprogrammet til Nordisk ministerråd, og det samler Grønland, Island, Færøyene og Kystnorge. 

GEOfoodEDU, ledet av Magma Geopark, vil jobbe med å utvikle innovative strategier for bærekraftig utvikling, og jobbe for å legge til rette for god praksis relatert til matforbruk gjennom utvikling av skreddersydd læremateriell.

GEOfoodEDU vil blant annet gjennom bruk av merkevaren GEOfood , formidle god miljøpraksis knyttet til bruk av lokal mat. GEOfoodEDU har som mål å utvide bruk av merkevaren til NORA-regionen, med lokale matprodusenter, restauranter, incitament til bruk av km-null næringskjede og bruk av tradisjonell regional mat. GEOfoodEDU-partnerne vil undersøke muligheten for å lage GEOfood-ruter skreddersydd for «slow travel» og basert på lokal kulturarv, og implementerer også den innovative undervisningsappen TeachOUT i dette arbeidet. 

Partnere i prosjektet er:
 
1. Magma UNESCO Global Geopark (Magma) – Norge (leder) 
 
2. Katla UNESCO Global Geopark (Katla) – Island 
 
3. Geological Survey of Faroes (Faroes) – Færøyene 

Forventede prosjektresultater: 
 
a) Opplæringsmateriell relatert til bærekraftig utvikling innen matproduksjon; (GEOfood MANIFESTO), biologisk mangfold, geologisk mangfold, reduksjon av matavfall og jordvern. 
 
b) Historiefortelling basert på lokal kulturarv for potensielle GEOfood-produkter og restauranter. Hver produsent og restaurant får en spesifikk beskrivelse som forklarer forbrukerne særegenheten til den lokale geologiske arven og relaterte matvarer. 
 
c) Nye spill for TeachOUT-APPEN. 
 
d) Kart og hefte med innsamlede oppskrifter, sagn og immaterielle arvshistorier fra lokalsamfunn i forbindelse med lokale matvarer. 
 
e) Videoer om utvalgte steder i geoparkene, og bærekraftsproblemer knyttet til lokal mat og kulturarv. 
 
f) Kort rapport for implementering av GEOfood-merkevaren i aspirerende Geopark – med spesifikt fokus på Færøyene. 
 
g) Formidling av varemerket TeachOUT APP og GEOfood i NORA-regionen.

 

RURITAGE Generalforsamling

Et av oppdragene en har som Geopark er å arbeide de 17 UNSDGs på jakt etter felles strategier for å bekjempe klimaendringene.

Prosjektet vil bli koordinert av Natural Research Institute of Finland representert av Dr. Pasi Rautio. ArcticHubs-prosjektet ledes av et konsortium bestående av 21 partnere (en av disse er Magma Geopark) fra 11 land, to land utenfor Europa. 15 av deltakerne er akademiske eller statlige forskningsorganisasjoner, 2 små og mellomstore bedrifter (SMB) og 4 partnere for testing.

ArcticHubs-prosjektet er et ambisiøst, tverrfaglig internasjonalt samarbeid som tar sikte på å utvikle forskningsledede, praksisbaserte løsninger for å imøtekomme de store utfordringer Arktis står i.

Vi har utarbeidet noen #ArcticHubsFacts infografikk for du raskt kan få et innblikk i prosjektets leveranser og mål på prosjektets webside

Bli gjerne med i #ArcticHubs nettverket, abonner på vårt nyhetsbrev!

Link for abonnement: Nyhetsbrev

Magma Geopark er en av 38 partnere i prosjektet RURITAGE. Dette prosjektet er finansiert av EU og har som mål å utvikle strategier for å generere verdiskapning basert på vår natur- og kulturarv.
 
Magma Geopark har blitt valgt ut til å være vertskap for RURITAGE sin generalforsamling, 27. og 28. mai. Mer enn 100 gjester skulle vært på besøk i Magma i forbindelse med denne samlingen, men på grunn av Covid-19 har det blitt besluttet å gjennomføre hele samlingen digitalt. Selv om skuffelsen er stor gleder vi oss til å ønske alle våre partnere velkommen til vår nydelige lille plett på jord i mai 2021!
 
Tema for møtet vil være; Hva er hovedutfordringene, og de største mulighetene, innen de 6 utvalgte områdene i RURITAGE (pilgrim, lokal mat, kunst & festivaler, motstandsdyktighet, landskap og migrasjon)? Hva er de største utfordringene og behovene til våre lokale samarbeidspartnere? Hvordan kan vi støtte dem gjennom RURITAGE?
 
Konklusjoner og innspill vil bli delt på Magma Geopark sine nettsider, og i sosiale medier.
 
Publisert 13/05/2020

Arctic hub

Arktis trues av en stadig økende konkurranse for å sikre seg naturressursene i området. Prosjektet ArticHub vil jobbe mot å utvikle bærekraftige løsninger for å balansere de sammensatte belastningene de arktiske områdene står over for, med et særlig fokus på å ivareta de berørte lokalsamfunnenes behov og kulturarv.

Målet med prosjektet er å støtte opp om bærekraftig økonomisk utvikling i disse nordlige regionene. Dette skal oppnås ved å anvende ulike tverrfaglige tilnærminger, blant annet ved å systematisk kartlegge, identifisere og analysere hva som driver denne utviklingen globalt. Man ønsker også å få en oversikt over hvilke miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske ringvirkninger denne utviklingen har. Dette gjør man ved ta utgangspunkt i 33 viktige faktorer, innen blant annet fiskeoppdrett, skogbruk, turisme og gruvedrift, for å se hvilket nivå av bærekraft som er involvert i disse.

Resultatet av prosjektet ArcticHub skal bli et løsningsorientert verktøy. Dette skal forbedre muligheten til å få oversikt over hvordan lokalbefolkning må involveres i slik utvikling, det offentliges rolle, fremtidige mulige scenarioer i arktiske samfunn, industrielle interesser, ulike beslutningstakere m.m. Dette vil muliggjøre etablering og implementering av regionale utviklingsstrategier som forener nye økonomiske muligheter med tradisjonelle levebrød. Målet er også at disse sårbare områdene skal oppleve økt motstandskraft for både nye og eksisterende næringer, både miljømessig, økonomisk og ved politiske endringer i området.

På overordnet nivå er målet med prosjektet at disse virkningene vil bidra til implementering av den nye integrerte EU-politikken for Arktis, IPPC-vurderinger og andre store regionale og globale initiativer. Man ønsker også å bidra med økt støtte til EUs arktiske forskningsklynge og styrke engasjementet og samspillet mellom lokale/urfolk, nasjonale- og globale aktører. Magma Geopark vil i Arctic Hub være involvert i gruveindustrien, fiskeoppdrett og bærekraftig turisme, mens Rogaland fylkeskommune vil være involvert i gruveindustriens prosjektkompetanse.

Verdiskapning prosjekt

Magma Geopark AS er en non-Profit organisasjon registrert i Frivillighetsregisteret. Fire av fem kommuner er kommuner med spesielle utfordringer. Grensene for den 2326 km2 store geoparken er administrativt bestemt men kommmunene er bestemt på bakgrunn av geologien i området. I dette prosjektet vil vi videreutvikle grunnlaget for geoparken og samarbeidet med det lokale næringslivet. Det skal satses spesielt på å bidra til attraktive lokalsamfunn ved å utvikle aktiviteter for befolkning og turister. Geoparken ser en økende turisme og ønsker å videreføre arbeidede med de 46 geopark lokaliteter som er valgt i samarbeid med kommunene. Målet er at alle de 46 geopark lokaliteten skal ha opparbeidet infrastruktur inne 2022 og minst 2/3 ferdige innen utgangen av 2020 (https://magmageopark.no/en/discover-experience/locations/). Det er fortsatt noen som er delvis ferdige og som trenger oppdatering og 26 som ikke er opparbeidet og trenger ytterligere tiltak. Kartlegging og kvalitetssikring av lokaliteter og kvalitetssikring av aktiviteter knyttet til disse med tanke på rassikring. Utarbeide informasjonsmateriell, knytte aktiviteter, bedrifter og presentere disse i pakker. Tilrettelegging av to nedlagte gruver som attraksjoner: Plan for sikkerhet, merking, og organisering av besøk ved hver av de aktuelle gruvene. Så langt er Gursli og Liland gruver i Lund kommune, Blåfjell gruver i Sokndal kommune og Ørsdalen gruver i Bjerkreim kommune blitt besøksgruver. Disse tre trenger vedlikehold mens det i tillegg vil etableres en besøksgruve på Hidra i Flekkejford kommune og ved Ankerhus gruve i Eigersund.

Publisert 26/04/2019

 

GEOfood

GEOfood-prosjektet ble finansiert av Norden Fund-KreaNord-programmet i mars 2014 til juni 2016. Prosjektets mål var å øke lokal mat som en unik Geopark-opplevelse, verdsette de lokale små og mellomstore bedriftene i mat og turistsektoren i Norden og fremme kreative næringer. Prosjektet har også arbeidet for å utvide geoparkenes tilbud til turister med spesialiserte pakker, inkludert lokal mat og gjøre geoparkene mer synlige ved å utvikle et skreddersydd bookingsystem. Et av de viktigste resultatene av dette prosjektet var etableringen av offisielle kriterier for å utvikle lokal mat og støtte lokal virksomhet til UNESCO Global Geoparks (UGG). GEOfood er nå det offisielle merket på lokal mat produsert og bearbeidet i europeiske UNESCO geoparker, er nå vedtatt av 7 UGG og vil bli implementert videre. Magma UNESCO Global Geopark var leder for prosjektet. Partnerne: Odsherred Global Geopark (Danmark), Rokua Global Geopark (Finland), Reykjanes Geopark Project (Island). Tilknyttede partnere: Stonehammer Global Geopark (Canada), Fernando de Noronha Aspiring Geopark (Brasil), Shetland Global Geopark (Skottland) and Subbeticas Global Geopark (Spania).

GEOfood-prosjektet ble finansiert av Norden Fund-KreaNord-programmet i mars 2014 til juni 2016. Prosjektets mål var å øke lokal mat som en unik Geopark-opplevelse, verdsette de lokale små og mellomstore bedriftene i mat og turistsektoren i Norden og fremme kreative næringer. Prosjektet har også arbeidet for å utvide geoparkenes tilbud til turister med spesialiserte pakker, inkludert lokal mat og gjøre geoparkene mer synlige ved å utvikle et skreddersydd bookingsystem. Et av de viktigste resultatene av dette prosjektet var etableringen av offisielle kriterier for å utvikle lokal mat og støtte lokal virksomhet til UNESCO Global Geoparks (UGG). GEOfood er nå det offisielle merket på lokal mat produsert og bearbeidet i europeiske UNESCO geoparker, er nå vedtatt av 7 UGG og vil bli implementert videre.

Magma UNESCO Global Geopark var leder for prosjektet. Partnerne: Odsherred Global Geopark (Danmark), Rokua Global Geopark (Finland), Reykjanes Geopark Project (Island). Tilknyttede partnere: Stonehammer Global Geopark (Canada), Fernando de Noronha Aspiring Geopark (Brasil), Shetland Global Geopark (Skottland) and Subbeticas Global Geopark (Spania).

 
Publisert 09/07/2018